Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Pionkach obejmuje swoją pomocą dzieci i młodzież z miasta Pionki, gminy Pionki, gminy Jedlnia Letnisko.

Jest to  27 placówek, w tym:

ü      4 przedszkola,

ü      14 publicznych szkół podstawowych,

ü      6 publicznych gimnazjów,

ü      3 szkoły ponadgimnazjalne.

Łączna liczba objętych opieką wynosi  7042 dzieci i młodzieży.

W poradni w pełnym wymiarze czasu pracy zatrudnionych jest:

·       2 psychologów

·       3 pedagogów

·       1 logopeda

 

1.      Celem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pionkach jest udzielanie dzieciom(w wieku od urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci  i młodzieży.

2.      Do zadań Poradni należy:

1)     Orzekanie o:

·        potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim,

·        potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

2)     Opiniowanie w sprawach:

·       wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od  chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole,

·       wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego,

·       pozostawienia ucznia kl. I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,

·       objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,

·       dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

·       zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,

·       udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,

·       przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,

·       przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej, zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,

·       przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach  i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,

·       innych, określonych w odrębnych przepisach.

 

1)     Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu komunikacji społecznej;

2)     Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

3)     Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka;

4)     Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych;

5)     Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu, planowaniu kariery zawodowej;

6)     Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli;

7)     Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów;

8)     Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;

9)     Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.