Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna w Pionkach obejmuje swoją pomocą dzieci i młodzież
z miasta Pionki, gminy Pionki, gminy Jedlnia Letnisko.
Jest to 27 placówek, w
tym:
ü 4 przedszkola,
ü 14 publicznych
szkół podstawowych,
ü 6 publicznych
gimnazjów,
ü 3 szkoły ponadgimnazjalne.
Łączna liczba
objętych opieką wynosi
7042 dzieci i młodzieży.
W poradni w pełnym
wymiarze czasu pracy zatrudnionych jest:
· 2 psychologów
· 3 pedagogów
· 1 logopeda
1.
Celem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Pionkach jest
udzielanie dzieciom(w wieku od urodzenia) i młodzieży pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku
kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
2.
Do zadań Poradni należy:
1)
Orzekanie o:
·
potrzebie kształcenia specjalnego
dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi wymagającymi
stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć
rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu
głębokim,
·
potrzebie indywidualnego
nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie
utrudnia uczęszczanie do szkoły.
2)
Opiniowanie w sprawach:
· wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do
podjęcia nauki w szkole,
· wcześniejszego przyjęcia dziecka
do szkoły podstawowej oraz odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku
szkolnego,
· pozostawienia ucznia kl. I – III
szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
· objęcia ucznia nauką w
klasie terapeutycznej,
· dostosowania wymagań
edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i
odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom,
· zwolnienia ucznia z wadą
słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego,
· udzielenia zezwolenia na
indywidualny program lub tok nauki,
· przyjęcia ucznia gimnazjum
do oddziału przysposabiającego do pracy,
· przyjęcia do klasy pierwszej
szkoły ponadgimnazjalnej, zasadniczej szkoły
zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także
klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej,
szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi,
ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan
zdrowia,
· przystąpienia
ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze
specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu
przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu
przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego
lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,
· innych, określonych w
odrębnych przepisach.
1)
Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży,
efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności negocjacyjnego
rozwiązywania konfliktów i problemów oraz innych umiejętności z zakresu
komunikacji społecznej;
2)
Profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i
młodzieży;
3)
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i
młodzieży z grup ryzyka;
4)
Terapia zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych;
5)
Pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia,
zawodu, planowaniu kariery zawodowej;
6)
Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i
nauczycieli;
7)
Pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu
potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów;
8)
Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
9)
Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły.