Poradnia działa od 1995 roku.
Pomocą Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Iłży objęte są dzieci i
młodzież placówek oświatowych znajdujących się na terenie gmin: Iłża,
Skaryszew, Wierzbica. Ogółem na terenie tych gmin jest 43 placówki oświatowe.
Współpracujemy z lokalnymi
samorządami, placówkami, organizacjami społecznymi działającymi na rzecz dzieci
i młodzieży.
Poradnia zatrudnia specjalistów:
- psychologa klinicznego,
- psychologa doradcę
zawodowego,
- neurologopedę,
- pedagoga terapeutę
oligofrenopedagoga,
- pedagoga logopedę oligofrenopedagoga,
- lekarza pediatrę.
Wyposażenie gabinetów poradni w
metody badawcze, pomoce dydaktyczne, terapeutyczne, sprzęt, pozwala na
realizację zadań poradni.
Cele i zadania Poradni.
Celem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Iłży
jest udzielanie dzieciom, od momentu urodzenia i młodzieży pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i
zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i
młodzieży, a także wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie
realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Do zadań poradni należy w szczególności:
1. diagnozowanie dzieci i
młodzieży,
2. udzielanie dzieciom i
młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3. realizowanie zadań
profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję
przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu
problemów dydaktycznych i wychowawczych,
4. organizowanie i
prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji
zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
I. Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w
szczególności w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i
młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do
zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu. Efektem
diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
1. wydawanie opinii,
2. wydawanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia
specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego
rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ,
3. objęcie dzieci i
młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą
psychologiczno-pedagogiczną,
4. wspomaganie nauczycieli w
zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami;
5. wydawanie informacji o
wynikach diagnozy prowadzonej w poradni.
II. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana
bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
1. prowadzeniu terapii
dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
2. udzielaniu wsparcia
dzieciom i młodzieży wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub
pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i
kariery zawodowej,
3. udzielaniu pomocy
rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży
oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Pomoc jest udzielana w szczególności w formie:
1) indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych
dla dzieci i młodzieży;
2) terapii rodziny;
3) grup wsparcia;
4) prowadzenia mediacji;
5) interwencji kryzysowej;
6) warsztatów;
7) porad i konsultacji;
8) wykładów i prelekcji;
9) działalności informacyjno-szkoleniowej.
III.
Realizowanie przez
poradnię zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną
funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w
rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych polega w szczególności
na:
1.udzielaniu nauczycielom,
wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w
rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u
uczniów klas I-III szkoły podstawowej,
b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa
edukacyjno-zawodowego,
c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
2. współpracy z
przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez
przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz
opracowaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
3. współpracy, na pisemny
wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki lub rodzica dziecka
niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego, w określeniu
niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków
dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne i
odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz
możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia
niepełnosprawnego,
4. udzielaniu nauczycielom i
wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu
problemów dydaktycznych i wychowawczych,
5. podejmowaniu działań z
zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
6. prowadzeniu edukacji
dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców,
nauczycieli,
7. udzielaniu, we współpracy
z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia
merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.
Zadania te są realizowane w szczególności w formie:
1) porad i konsultacji,
2) udziału w spotkaniach odpowiednio nauczycieli,
wychowawców grup wychowawczych i specjalistów,
3) udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
4) warsztatów,
5) grup wsparcia,
6) wykładów i prelekcji,
7) prowadzeniu mediacji,
8) interwencji kryzysowej,
9) działalności informacyjno-szkoleniowej,
10) organizowania i prowadzenia sieci współpracy i
samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów,
którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej
pracy w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
IV. Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega
na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę
jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
1. wynikającym z kierunków
realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych
przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz wprowadzanych
zmian w systemie oświaty,
2. wymagań stawianych wobec
przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy
sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej,
3. realizacji podstaw
programowych,
4. rozpoznawanie potrzeb
dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania,
5. analizy wyników i
wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów,
6. potrzeb zdiagnozowanych
na podstawie analizy wyników i wniosków,
7. innych potrzeb wskazanych
przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
1) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły
lub placówki,
2) ustalenie sposobów działania prowadzących do
zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki,
3) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
4.
wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji
zaplanowanych form wspomagania.
V.
Szczegółowy zakres
podejmowanych w roku szkolnym zadań i sposobów ich realizacji przedstawiony
jest w planie pracy poradni.
Serdecznie zapraszamy wszystkich potrzebujących
pomocy: uczniów, rodziców, nauczycieli.
Przypominamy – nasza pomoc jest bezpłatna.
Czekamy.