Zezwolenie na zbieranie odpadów


Zezwolenie na  zbieranie odpadów

Dział tematyczny
Ochrona Środowiska

Nazwa pełna
Zezwolenie na  zbieranie odpadów

Podstawa prawna
art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. 2021 poz. 779 ze zm.)

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów, zawierający dane określone w art. 42 ust. 1 ustawy o odpadach:

 

  1. numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;
  2. wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania;

w przypadku gdy określenie rodzajów odpadów jest niewystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska, właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów;

  3. oznaczenie miejsca zbierania odpadów

  4. wskazanie:

  1. miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
  2. maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane  w okresie roku,
  3. największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej  z wymiarów instalacji obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
  4. całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów.

 

  5. szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;

  6. przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska  

  7. oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów;

  8. opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem;

  9. opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;

  10. proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a  ustawy z 14 grudnia 2012r. o odpadach  – nie dotyczy odpadów obojętnych;

  11. informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.

Załączniki:

  • oryginał dowodu wniesienia opłaty skarbowej za wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów
  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jeśli  była wymagana, (kserokopia decyzji z klauzulą ostateczności   i potwierdzona za zgodność z oryginałem);
  • pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa (oryginał lub urzędowo potwierdzona kopia) wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty
  • zaświadczenie o niekaralności:

a) posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,

b) wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej posiadacza odpadów  będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej 

- za przestępstwa przeciwko środowisku lub przestępstwa, o których mowa w art. 163, art. 164 lub art. 168 w związku z art. 163 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny;

  • zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz.U. z 2020r. poz. 358);
  • oświadczenie o niekaralności osób, o których mowa w pkt 1, lub o liczbie prawomocnych wyroków skazujących te osoby, za wykroczenia określone w art. 175, art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191;
  • oświadczenie, że w stosunku do:
  • a) posiadacza odpadów będącego osobą fizyczną prowadzącego działalność gospodarczą,
    b) posiadacza odpadów będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej,  wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna -

    - w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000. zł.;

  • oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy,
  • a) w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie  i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub

    b) któremu wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjna karę pieniążną, o której mowa w art. 194, w ostatnich 10 latach, w wyskości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł.

    - za naruszenia popełnione w czasie, gdy jest lub był wspólniekiem, prokutrntem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu tego innego przedsiępbiorcy.

Powyższe Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula  ta zastępuje pouczenie  organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

  • decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku gdy dla terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania, chyba ze uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy  i zagospodarowania terenu nie jest wymagane
  • dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania albo umowę dzierżawy nieruchomości, o której mowa w art. 41b ust. 1 ustawy o odpadach - dotyczy posiadacza odpadów, z wyłączeniem jednostek budżetowych,  który zamierza zbierać:  odpady niebezpieczne, odpady komunalne lub odpady pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych

Ustanowienie użytkowania nieruchomości na której będą zbierane odpady, wymaga złożenia oświadczenia w formie aktu notarialnego również przez użytkowania. Oświadczenie musi zawierać masę i rodzaje odpadów, które mogą być zbierane w okresie roku na nieruchomości będącej przedmiotem użytkowania.  

Umowa dzierżawy nieruchomości, na której będą zbierane odpady, wymaga zawarcia   w formie aktu notarialnego. Umowa wskazuje masę i rodzaje odpadów, które mogą być zbierane  w okresie roku na tej nieruchomości.  

Ustanawiający użytkowanie oraz dzierżawca są obowiązani zawrzeć, odpowiednio   w oświadczeniu o ustanowieniu użytkowania lub w umowie dzierżawy, oświadczenie,  że  są świadomi   odpowiedzialności solidarnej, o której mowa w art. 12 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie.

  • informacje nt. tytułu prawnego do terenu, na którym odbywa się  magazynowanie odpadów;
  • operat przeciwpożarowy wykonany przez osobę, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów, uzgodnione (w drodze postanowienia) z komendantem powiatowym (miejskim)  Państwowej Straży Pożarnej -  nie dotyczy odpadów niepalnych
  • postanowienie komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Staży Pożarnej dotyczące uzgodnienia ww. operatu przeciwpożarowego.

Uwagi

  • Zgodnie z art.41a ustawy o odpadach zezwolenie na zbieranie odpadów wydawane jest:

- po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza właściwego ze  względu na miejsce prowadzenia zbierania odpadów,

- po przeprowadzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska   z udziałem przedstawiciela właściwego organu, kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone zbieranie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych  w przepisach ochrony środowiska.

- po przeprowadzeniu przez komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone zbieranie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej.

  • Zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach działalność  wymagająca uzyskania zezwolenia na przetwarzanie odpadów i zezwolenia na zbieranie odpadów może być objęta jednym zezwoleniem

Opłata skarbowa:

  • przelew, przekaz pocztowy (Urząd Miejski w Radomiu ul. Kilińskiego 30; 26-600 Radom Bank Pekao S.A. II O/Radom nr konta: 52 1240 3259 1111 0010 1340 6544)  lub w kasie BS w Iłży w budynku Starostwa Powiatowego  w Radomiu pok. nr 023
  • za zezwolenie na zbieranie odpadów: 616,00 zł
  • od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawca jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej):17 zł.
  • opłata skarbowa za zmianę warunków zezwolenia wynosi 50% stawki podstawowej.

Miejsce złożenia wniosku

Starostwo Powiatowe w Radomiu ul. Tadeusza Mazowieckiego 7; 26-600 Radom lub osobiście w kancelarii Starostwa  pok. nr 021

Miejsce załatwienia sprawy

Wydział Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa, pokój nr 214, tel. (048) 36-55-801 wew. 224 lub (048) 381 50 56

  • w poniedziałek w godzinach od 730 do 1600
  • od wtorku do czwartku w godzinach od 730 do 1530
  • w piątek od 700 do 1500

 

Jednostka odpowiedzialna

Wydział Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa

 Termin odpowiedzi

Do 1 miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do 2 miesięcy w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych)

W przypadku stwierdzenia konieczności uzupełnienia wniosku termin rozpatrzenia wniosku biegnie od dnia wpływu uzupełnionego wniosku.

 Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się  w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Radomiu ul. Żeromskiego 53 za pośrednictwem Starosty Radomskiego

 

KLAUZULA INFORMACYJNA

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starostwo Powiatowe w Radomiu reprezentowane przez Starostę Radomskiego, z siedzibą przy ul. Tadeusza Mazowieckiego 7  w Radomiu, tel. (48) 36-55-801, adres e-mail: powiat@radompowiat.pl
  2. Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych: Starostwo Powiatowe w Radomiu, ul. T. Mazowieckiego 7, pok. 124 tel. (48) 36-55-801  wew. 181;  (48) 340-40-64  wew.181; e-mail: bkubik@spradom.eu
  3. Zbierane dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art.6 ust.1 lit. c i e zgodnie z  ogólnym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/679 z dnia  27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) w celu realizacji przez Starostwo Powiatowe w Radomiu obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920) i ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 779 ze zm.).
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być tylko instytucje uprawnione na podstawie przepisów prawa lub podmioty, którym Administrator powierzył przetwarzanie danych na podstawie umowy.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane nie dłużej, niż wynika to z przepisów prawa, zgodnie z instrukcją kancelaryjną (okres archiwizacji - ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach).
  6. Podanie danych osobowych jest niezbędne do prowadzenia sprawy w Starostwie Powiatowym w Radomiu a ich niepodanie uniemożliwi rozpoznanie wniosku.
  7. Przysługuje Pani/Panu prawo żądania od Administratora: dostępu do treści swoich danych, możliwość ich sprostowania, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia i wniesienia sprzeciwu (o ile nie spowoduje to ograniczenia lub uniemożliwienia realizacji ustawowych zadań Urzędu).
  8. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  9. Pani/Pana dane osobowe nie są i nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu, o którym mowa w art. 22 RODO.
Informacja wytworzona przez:
Tomasz Mąkosa
email: tmakosa@spradom.eu tel.:048 36-55-801 w.123 fax: 048 36-55-807
, w dniu:  14‑10‑2013 10:32:00
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Tomasz Mąkosa
email: tmakosa@spradom.eu tel.:048 36-55-801 w.123 fax: 048 36-55-807
, w dniu:  14‑10‑2013 10:32:00
Data ostatniej aktualizacji:
29‑11‑2021 09:57:09
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie