Wniosek o wykreślenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Starostę Radomskiego
KROK PO KROKU:
- Członkowie Stowarzyszenia Zwykłego w pierwszej kolejności na zebraniu członków powinni przygotować następujące dokumenty (załączniki do wniosku o wykreślenie z ewidencji wymienione od nr 1 do nr 6):
- Protokół z zebrania członków stowarzyszenia zwykłego.
- Listę obecności członków stowarzyszenia obecnych podczas zebrania.
- Uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia określającą datę rozwiązania stowarzyszenia, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji.
- Uchwałę o wyznaczeniu likwidatora / likwidatorów.
- Uchwała o przyjęciu / odrzuceniu sprawozdania finansowego.
- Uchwałę o przeznaczeniu majątku stowarzyszenia.
W terminie 7 dni ww. dokumenty muszą zostać przekazane do Organu Nadzorującego tj. Starosty Radomskiego celem wpisania informacji w Ewidencji Stowarzyszeń Zwykłych prowadzonej przez Starostę Radomskiego.
- Następnie likwidator stowarzyszenia zwykłego podejmuje czynności likwidacyjne tj. :
- Zawiadamia pisemnie Starostę Radomskiego o wszczęciu postępowania likwidacyjnego
i wyznaczeniu likwidatora, z podaniem swego nazwiska, imienia i miejsca zamieszkania, jeżeli stowarzyszenie nie zostało rozwiązane przez sąd. - Dokonuje czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji, podając do publicznej wiadomości obwieszczenie o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (np. poprzez zamieszczenie ogłoszenia w gazecie lokalnej, ogólnokrajowej albo umieszczenie ogłoszenia o likwidacji na portalu internetowym np. https://ogloszenia.ngo.pl/komunikaty/likwidacja, jak również może wywiesić na tablicy informacyjnej w siedzibie Starostwa Powiatowego w Radomiu na okres min. 21 dni).
- Ogłoszenie powinno zawierać informacje o rozpoczęciu likwidacji, dane i kontakt do likwidatora oraz datę do kiedy można zgłaszać ewentualne roszczenia wobec likwidującego się stowarzyszenia.
- Sporządza sprawozdanie finansowe (zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości)
na dzień poprzedzający dzień rozpoczęcia likwidacji. - Pozostały majątek stowarzyszenia przeznacza na cele określone w regulaminie lub w uchwale podjętej
w tej sprawie. - Zamyka rachunek bankowy, w banku w którym stowarzyszenie go prowadziło.
- Sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia zwykłego na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego).
- Sporządza sprawozdanie z podjętych przez siebie działań w toku likwidacji.
Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego stowarzyszenia (art. 39 Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach).
III. Po dokonaniu czynności likwidacyjnych, likwidator składa do Starosty Radomskiego wniosek
o wykreślenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej przez Starostę Radomskiego
wraz z załącznikami (załączniki do wniosku o wykreślenie z ewidencji wymienione od nr 7 do nr 13) tj.:
- Kopię sprawozdania finansowego sporządzonego przez likwidatora.
- Protokół przekazania majątku stowarzyszenia.
- Oświadczenie, że ogłoszenie o likwidacji stowarzyszenia zostało podane do publicznej wiadomości.
- Oświadczenie o zaspokojeniu wszelkich zobowiązań stowarzyszenia wobec wierzycieli.
- Informację o zamknięciu rachunku bankowego.
- Protokół z przekazania dokumentów stowarzyszenia zwykłego na przechowywanie.
- Sprawozdanie z podjętych przez siebie działań w toku likwidacji.
W przypadku rozwiązania stowarzyszenia na podstawie uchwały zebrania członków, likwidator/-rzy po zakończonej likwidacji ma/-ją obowiązek zwołać zebranie członków celem podjęcia przez zebranych decyzji o zakończeniu likwidacji (uchwała o zakończeniu likwidacji) i zatwierdzeniu sprawozdania finansowego likwidatora/-ów na dzień zakończenia likwidacji oraz sprawozdania likwidatora/-ów z podjętych przez siebie działań w toku likwidacji.
Starosta Radomski wykreśla stowarzyszenie z ewidencji w terminie do 7 dni od dnia złożenia wniosku wraz
z niezbędnymi dokumentami i wydaje dokument potwierdzający.
Po wykreśleniu stowarzyszenia z ewidencji, likwidator informuje właściwy Urząd Skarbowy
i Urząd Statystyczny o wykreśleniu stowarzyszenia, załączając dokument potwierdzający wykreślenie
z ewidencji wydany przez Starostę Radomskiego.
Opłaty:
Złożenie zawiadomienia przez likwidatora o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego oraz wykreślenie z ewidencji jest bezpłatne.
Miejsce złożenia dokumentów:
Starostwo Powiatowe w Radomiu, kancelaria - pok. nr 021 (parter) lub na platformie ePUAP.
Miejsce odbioru dokumentów:
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych, pok. nr 233 (II piętro).
Komórka odpowiedzialna: Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Termin odpowiedzi:
- 7 dni od dnia wpływu wniosku o wykreślenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
- jeżeli wniosek o wykreślenie z ewidencji zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu liczy się od dnia uzupełnienia wniosku. Nieuzupełnienie wniosku o wpis w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
Dane kontaktowe:
✉ Starostwo Powiatowe w Radomiu
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
ul. Tadeusza Mazowieckiego 7, 26-600 Radom
☎ 48 36 55 801, wew. 180, 184, 185
e-mail: powiat@radompowiat.pl
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów
Druki do pobrania:
Wniosek o wykreślenie z ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonejemail: jkosior@spradom.eu , w dniu: 01‑08‑2025 12:26:38
email: jkosior@spradom.eu , w dniu: 01‑08‑2025 12:26:38
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|